create your own banner at mybannermaker.com!

sElaMAt dAtaNG ke bLog buDak cute

assalamualaikum..salam muhibbah n salam saTu malAysia..

firStly tQ coz sudi mengskodeng bLog aq..aper2 pown..aq harAp kowg dPt sdIkit ilMu drI blog aq..hehe..mOge berSama lAh kita mengundi di hari mengundi,.marilah kita bekerjasama dalam satu negara malaysia yang tercinta perasaan waS2 dalm perjuangan kita..

Dulu,kini dan insyaallah selamanya,marilah bersama kita bangkitkan satu negara berkebajikan


GlitterGeek.com


Thursday, August 11, 2011

SKetsA PuAsA

Halo2x..sudah lama tidAk ku menulis coretan kAt laman ni..masa tidak mengizinkan aq untuk MenUlis sebuah kArya puItis Indah Nan romanTik tAHap ciPan terbanG..huahuahuahua..

keBetUlaN keTika Aku Menulis CoretAn Ini Kita Sdg BerpUasa jAdi moH kiTA bercERitA mNgenAi PuAsa ataupun dalaM bhasa Arab "الصوم".NAper kita perLu berPuaser?? bKan keRnA MAk kitA surUh aTau tAkOt nGan Jabatan Agama Islam tp kerna ia adlah salah satu dari rukun islam dan juga satu perintah dari Allah.Tp yAnG hAirannYa,Kenapa mAsih Ramai yaNg X mAhu berPuasa??? AlasAn gAstrik la,penat la Macm2 hal..Tak tAhukah kAmu yAng pAda mAsa nAbi dahUlu ag Terok..ngan peRangnya,ngAn panAsnya,tp para sAhabat pada mAsa itu stIll lEy puAsa..dOwang Ag TEroK!!! jadi PikiRkan erK..

Bg menerangkan lagi keadaan,mari kita soroti maksud puasa itu..pada istilahnya puasa bermaksud menahan diri dari lapar dan dahaga serta perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenamnya matahari..apa perkara yang membatalkan puasa???
perkara yang membatalkan puasa adalah :
  1. memasukkan sesuatu dalam rongga badan
  2. berjimak di siang hari
  3. muntah dengan sengaja
  4. hilang akal


begitulah antara perkara yang membatalkan puasa .Jadi puasa itu bkan sekadar menahan lapar dan dahaga sahaja,tetapi perkara yang aku dah list kat atas tu..

Puasa juga tidak lari dari sembahyang sunat terawih.Akan tetapi ada satu hadis yang palsu merebak dlm kalangan masyarakat kita dan kita pula beriktikad dengan hadis palsu ini.Korang mestu tahu mengenai hadis tentang fadilat sembahyang tarawih tu kan.."sembahyang mlm pertama dapt ganjaran macm ni macam ni macamni..malam kedua mcmni,macamni,mcmni..." hadis tersebut merupakan hds palsu..mungkin ad owg kata niat tu baik tp kita kena ingat bidaah itu adlah sesat..dalilnya


...فَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ بَعْدِي فَسَيَرَى اخْتِلاَفًا كَثِيرًا. فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيِّينَ تَمَسَّكُوا بِهَا وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الأُمُورِ فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ.


Sesungguhnya sesiapa yang hidup selepasku akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kalian berpegang kepada sunnahku dan sunnah al-Khulafa al-Rasyidin al-Mahdiyyin (mendapat petunjuk). Berpeganglah dengannya dan gigitlah ia dengan geraham. Jauhilah kamu perkara-perkara yang diada-adakan (dalam agama) kerana setiap yang diada-adakan itu adalah bid‘ah dan setiap bid‘ah adalah sesat.(1)



Jadi kita dapat kesimpulan bahawa jgnlah kita beramal bersumberkan hadis yang palsu kerna ia akan merosakkan amalan kita sendiri..sekian wasslam..

AmACm keSimpuLan Aku?? hehehe..Jadi meh la Kita BeramAl..hahahahah dan ingatlah mati


RuJukan ;
    Diriwayatkan oleh Abu Daud dan al-Tirmizi, berkata al-Tirmizi: “Hadis ini hasan sahih”. Juga diriwayatkan oleh Ibn Majah dan al-Darimi dalam kitab Sunanmereka. Demikian juga oleh Ibn Hibban dalam Shahihnya dan al-Hakim dalam al-Mustadrak dengan menyatakan: “Hadith ini sahih”. Ini dipersetujui oleh al-Imam al-Zahabi (Tahqiq al-Mustadrak, jld. 1, m.s. 288).

No comments:

Post a Comment